Toccata Variata

More Info

Burleske Musik

More Info

Burleske Musik

for wind instruments, percussion and piano
für Elisabeth Reußmann [“for Elisabeth Reußmann”]

I Vorspiel [“Prelude”]
II Schneller Tanz [“Quick dance”]
III Intermezzo
IV Langsamer Tanz [“Slow dance”]
V Marsch [“March”]

Performance duration: 11′

First performance: October 30, 1931 (“Die Juryfreien”, Ensemble amongst others with Walther Theurer, Hans Obermüller and Karl H. Weiler)

  • Year
  • 1931
  • Archivalienkategorie
  • Werke

Tanzsuite

More Info

Tanzsuite

for Wind quintet

Scoring: clarinet, bassoon, french horn, trumpet & trombone

I Lustig (Viertel) [“Funny (Quarter notes”]
II Sehr langsame Viertel [“Very slow quarter notes”]
III Ruhige Viertel [“Calm quarter notes”]
IV Lebhaft, sehr energisch (Marsch) [“Lively, very energetic”]
Performance duration: 14′

First performance: June 3, 1931 (Münchner Bläserquintett, Conductor: Karl Amadeus Hartmann)

  • Year
  • 1931
  • Archivalienkategorie
  • Werke

Sonatina for piano

More Info

Sonatina for piano

dem Künstler und Helfer meiner Musik Kurt Arnold gewidmet [“dedicated to the artist and helper of my music Kurt Arnold”]

Äußerst lebhaft – Sehr breit, ausdrucksvoll [“Extremely lively – Very broad, expressive”]

Performance duration: 7′

First performance: January 4, 1933

  • Year
  • 1931
  • Archivalienkategorie
  • Werke

Wachsfigurenkabinett

More Info

Wachsfigurenkabinett

This piece was written in 1929, an arrangement (fair copy for the planned performance) is dated 1932
Libretto: Erich Bormann

I Leben und Sterben des heiligen Teufels [Rasputin] [“Life and death of the holy devil”]
II Der Mann, der vom Tode auferstand [“The man who rose from the dead”] (after sketches completed by Günter Bialas & Hans Werner Henze)
III Chaplin-Ford-Trott (after sketches completed by Wilfried Hiller)
IV fürwahr……?! [“forsooth……?!”] (after sketches completed by Hans Werner Henze)
V Die Witwe von Ephesus [“The widow of Ephesus”]

Performance duration: 18′ / 12′ / 22′ / 11′ / 20′

First performance (complete work): May 29, 1988 (Münchner Biennale, Symphonieorchester des Bayerischen Rundfunks, Conductor: Georg Schmöhe, Production: Ian Strasfogel, Stage design: Hans Hoffer, Costumes: Elisabeth Seiringer)

First performance (“Leben und Sterben des heiligen Teufels”, piano version): 1930

  • Year
  • 1929/30
  • Archivalienkategorie
  • Werke

Kantate

More Info

Kantate

for male choir a cappella
meinen lieben St. Gallner Freunden Familie Klug-Wyss [“to my dear friends from St. Gallen, the Klug-Wyss family”]
nach Worten von Becher und Marx [“in the words of Becher and Marx”]

in the autograph there is an indication “1933” (fair copy, beginning unknown)

I Kohlenbrot (Johannes R. Becher)
II Wir haben eine Welt zu gewinnen! [“We have a world to win!”] (Karl Marx)

Performanc duration: 4′

  • Year
  • 1933 (1929?)
  • Archivalienkategorie
  • Werke

Profane Messe

More Info

Profane Messe

für vierstimmigen gemischten Chor a cappella [“for four-part mixed choir a cappella”]

I Die Zeit [“The time”]
II Das Erwachen [“The awakening”]
III Das Schicksal [“The fate”]
IV Von den Festtagen [“Of the holidays”]
V Vom Leiden und Lachen [“Of suffering and laughter”]

Text: Max See

  • Year
  • 1929
  • Archivalienkategorie
  • Werke

Jazz-Toccata und -Fuge

More Info

2nd Sonata for violin solo

More Info

2nd Sonata for violin solo

I Langsam, breite Achtel – Sehr lebhaft und kräftig [“Slow, broad eighth notes – Very lively and strong”]
II Variationen über eine rhythmische Idee – äußerst lebhafte Halbe [“Variations on a rhythmic idea – extremely lively halfs”]
III Sehr langsame Achtel mit viel Empfindung [“Very slow eighth notes with a lot of feeling”]
IV Fuge – sehr wild und roh im Vortrag, schnelle Achtel [“Fugue – very wild and raw in performance, fast eighth notes”]

Performance duration: 15′

First performance: 28. Juni 1987 (Thomas Zehetmair)

  • Year
  • 1927
  • Archivalienkategorie
  • Werke

1st Sonata for violin solo

More Info

1st Sonata for violin solo

An schöne Stunden denk ich immer [“I always think of good times”]

I Toccata – Sehr lebhafte Achtel [“Toccata – Very lively eighth notes”]
II Ruhige Viertel, sehr fließend [“Quiet quarter notes, very flowing”]
III Verrückt schnell, unschön spielen [“Play crazy fast and ugly”]
IV Breit! Mit viel Ausdruck [“Wide! With much expression”]
V Fuge (Toccata) – Heiter, burschikos [“Fugue (Toccata) – Cheerful, boyish”]

Performance duration: 15′

First performance: 28. Juni 1987 (Thomas Zehetmair)

  • Year
  • 1927
  • Archivalienkategorie
  • Werke