2025
The second edition of the musicological symposium hartmannforum on 27 November 2024 focused on Karl Amadeus Hartmann’s Concerto funebre for solo violin and string orchestra (1939). You can find more information at https://www.hartmann-gesellschaft.de/hartmannforum-2024-fuer-junge-musikwissenschaftlerinnen/
The two winners of the international competition, Charlotte Steup and Johanna Bulitta, have both written up their presentations so that the scripts are available to download free of charge.
Johanna Bulitta: “Karl Amadeus Hartmanns Concerto funebre – ein musikalisches Bekenntnis” (musikanalytisch)
MUSIKANALYTISCHER VORTRAG
2024
The first edition of the hartmannforum musicological symposium on 29 November 2023 focused on Karl Amadeus Hartmann’s last work, the Gesangsszene for baritone and orchestra to words from “Sodom and Gomorrah” by Jean Giraudoux. You can find more information on this at https://www.hartmann-gesellschaft.de/neue-initiative-hartmannforum-2023-fuer-junge-musikwissenschaftlerinnen/
The two winners of the international competition, Cornelia Picej and Christoph Schuller, have both written up their presentations so that the scripts are available to download free of charge.
Christoph Schuller: „Klingende Fortschrittskritik: Karl Amadeus Hartmanns Gesangsszene für Bariton und Orchester zu Worten aus „Sodom und Gomorrha“ von Jean Giraudoux“ (musikhistorisch)
Cornelia Picej: “Ein Blick auf die Form- und Kompositionsprinzipien der Gesangsszene” (musikanalytisch)
MUSIC HISTORICAL LECTURE MUSIKANALYTISCHER VORTRAG
2023
published in the series Musik in Bayern:
Andreas Hérm Baumgartner und Wolfgang Rathert: “Offenheit, Treue und Brüderlichkeit – Karl Amadeus Hartmann und Hans Werner Henze im Spiegel ihrer Korrespondenz”, in: Musik in Bayern, Bd. 88, published by Gesellschaft für Bayerische Musikgeschichte e.V., Allitera Verlag, München 2023.
Available to order at: https://allitera-verlag.de/buch/musik-in-bayern-band-88-jahrgang-2023/