for string quartet and percussion
Performance duration: 9′
Uraufführung: September 1932, München
for string quartet and percussion
Performance duration: 9′
Uraufführung: September 1932, München
“Symphonische Dichtung für Orchester” [“Symphonic poem for orchestra”]
Meinen Freunden, die hundertfach sterben mußten, die für die Ewigkeit schlafen – wir vergessen Euch nicht (Dachau, 1933–34) [“To my friends who had to die a hundredfold, who sleep for eternity – we do not forget you (Dachau, 1933-34)”]
Performance duration: 15′
First performance: September 2, 1935; 13th International Music Festival of the IGNM in Prague (Hermann Scherchen)
Vilmos Palotai gewidmet [“dedicated to Vilmos Palotai”]
Lost
for orchestra
Commissioned by the Westdeutscher Rundfunk
Karl O. Koch und Dr. Eigel Kruttge herzlichst zugeeignet [“Cordially dedicated to Karl O. Koch and Dr. Eigel Kruttge”]
I Cantilene
II Dithyrambe: Scherzo – Fuge
Performance duration: 25′
First performance: January 25, 1963, Cologne, Kölner Rundfunk-Sinfonie-Orchester (Conductor: Rafael Kubelík)
for large orchestra
comissioned by the Serge Koussevitzky Music Foundation in the Library of Congress
dedicated to the memory of Serge and Natalie Koussevitzky
Version A
I Introduktion und Allegro Fugato
II Adagio und Scherzo virtuoso – Finale (Scherzo virtuoso)
III Finale – Introduktion und Finale Fugato
Version B
1. Teil [“1st Part”]: Introduktion und Ricercare
2. Teil [“2nd Part”]: Adagio mesto – Finale: Scherzoso virtuoso
Performance duration: 30′
First performance: March 15, 1959, Hamburg, Symphonieorchester des NDR (Conductor: Hans Schmidt-Isserstedt)
for percussion orchestra
completed and supplemented (piano for 4 hands) based on the unfinished autograph by Wilfried Hiller in 1991
Performance duration: 4′.
First performance: May 30, 1992, Munich, Biennale für Neues Musiktheater (Karl Peinkofer Schlagzeug-Ensemble)
begleitet von Bläsern und Schlagzeug [“accompanied by brass and percussion”]
for William Primrose
written as commissioned work for the Hessischer Rundfunk, Frankfurt
I Rondo
II Melodie [“Melody”]
III Rondo varié
Performance duration: 25′
First performance: 26. Mai 1956, Frankfurt am Main, Symphonieorchester des Hessischen Rundfunks (Dirigent: Otto Matzerath, Viola: Jascha Vleissi & Piano: Annemarie Ohne)
geschrieben im Auftrag des Südwestfunks Baden-Baden 1953 [“written as commission of the Südwestfunk Baden-Baden in 1953”]
Initially called “2nd Symphony concertante”
I Andante et rondo varié (1)
II Mélodie
III Rondo varié (2)
Performance duration: 16′
First performance: October 10, 1953, Donaueschingen, Südwestfunk-Orchester (Conductor: Hans Rosbaud, Piano: Maria Bergmann)
for large orchestra
Diese Symphonie wurde im Auftrag vom Bayerischen Rundfunk für Herrn Prof. Eugen Jochum geschrieben. [“This symphony was commissioned by the Bayerischer Rundfunk for Prof. Eugen Jochum.”]
Originally symphony “L’Œuvre” (1937/38; also “Esquisses symphoniques”) based on the novel by Émile Zola – revision, reversal of the order of movements and new composition of the toccata (1951/53)
I Adagio
II Toccata variata
Performance duration: 27′
First performance: April 24, 1953, musica viva, Symphonieorchester des Bayerischen Rundfunks (Conductor: Eugen Jochum)
for orchestra
Die Symphonie wurde im Auftrag des Süddeutschen Rundfunks geschrieben und ist seinem Leiter Herrn Müller-Kray gewidmet [“The symphony was commissioned by the Süddeutscher Rundfunk and is dedicated to its director Mr Müller-Kray”]
first “Concertino for trumpet with seven solo instruments” (1932/33), then reworked into the “Concerto for wind ensemble, double basses and two solo trumpets” (1949), final version (1950)
I Toccata
II Melodie (Hommage à Strawinsky)
III Rondo
Performance duration: 20′
First performance: April, 21 1961, Stuttgart, Radio-Sinfonieorchester Stuttgart (Conductor: Hans Müller-Kray)